Tervetuloa Harjun kesäriparille 41!

Tervetuloa Harjun seurakunnan rippikouluun nro 41, jonka leirijakso on 26.6.-3.7.2024 Rajalan leirikeskuksessa. Rippikoulun konfirmaatiojuhla on lauantaina 6.7.2024 klo 12.00 Pispalan kirkossa. Rippikoulusi ohjaajina toimivat Anne Ryyppö-Prami, Tiia Karvinen sekä Risto Saarinen. Leirillä on lisäksemme myös apuohjaajia ja joukko isosia, jotka ovat vanhempia vapaaehtoisia nuoria.

Rippikoulu käydään vain kerran elämässä, joten siihen kannattaa osallistua hyvällä ja avoimella mielellä. Rippikoulu onnistuu ainoastaan siinä tapauksessa, että me kaikki tahdomme tehdä parhaamme sen eteen. Tämä edellyttää jokaiselta henkilökohtaista positiivista tahtoa niin toistemme kunnioittamisessa kuin rippikoulussa tehtäviin asioihin osallistumisessakin. Riparin aikana tutustumme yhdessä kristinuskon perusasioihin ja mietimme, mitä ne voisivat tarkoittaa meidän elämässämme. Aivan mainiota, että olet mukana!

Ennen tuota leirijaksoa meillä on kevään aikana ryhmätapaamisia, jolloin tutustumme toisiimme ja seurakunnan toimintaan. Kevään tapaamiset ovat pakollinen osa rippikoulua, joten edellytämme sinun osallistuvan niihin. Ryhmäkokoontumisten aikataulu löytyy alempaa tällä rippikoulumme omalla sivulla.

Ensimmäinen tapaamisemme on tiistaina 6.2.2024 klo 18.00-19.30 Pispalan kirkon nuorten tila Pirkolla. Tuolloin aloitamme yhteisen rippikoulujaksomme.

Seurakuntaan ja rippikouluun tutustumisen voit aloittaa somen kautta vaikka heti! Ota IGssä seurantaan @harjunnuoret, ja kun postaat someen ripariaiheista sisältöä, käytä hashtageja #ripari2024 #tampereenriparit #ripari41.

Jos sinulle tulee tapaamisten suhteen jokin ylitsepääsemätön este, niin ilmoita siitä aina etukäteen ohjaajille. Sovitaan korvaavista tehtävistä yhdessä. Jos sinulle tai huoltajillesi tulee mitä tahansa kysyttävää rippikoulusta, niin ottakaa rohkeasti yhteyttä meihin ohjaajiin. Yhteystietomme näkyvät tuossa alla. Vain jos asiasi koskee ryhmävaihtoa tai rippikoulumaksuja, ota yhteyttä kasvatuksen toimistoon.

Siunattua ripariaikaa ja tulevaa joulua!

Risto Saarinen
Nuorisotyönohjaaja
risto.saarinen@evl.fi

Tiia Karvinen
Seurakuntapastori
040 528 1963
tiia.karvinen@evl.fi

Anne Ryyppö-Prami
Johtava varhaiskasvatuksen  ohjaaja
anne.ryyppo-prami@evl.fi

PS. Tärkeää infoa  ryhmän vaihtamisesta, laskutuksesta, maksuhuojennuksesta, peruutusehdoista ja vakuutuksista on rippikoulujen nettisivulla tampereenrippikoulut.fi/palveluehdot. Mainiota ripariaikaa toivottaa myös kasvatuksen toimiston väki, joka palvelee puhelimitse p. 03 2190 319 maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 9.30 – 11.30 ja 12.30 – 15.00. Sähköpostia kasvatus.tampere@evl.fi luemme arkipäivisin. Jos asiasi ei ole kiireellinen tai se sisältää monia selvitettäviä asioita, suosittelemme käyttämään sähköpostia.

Ajankohtaista juuri nyt

Tapaamme seuraavan kerran rippikoululaisten ja vanhempien yhteisessä illassa Pispalan kirkolla tiistaina 4.6. Tähän iltaan osallistuminen on ensiarvoisen tärkeää. Meillä on tuolloin ainutkertainen mahdollisuus keskustella yhdessä kasvotusten leirijaksoon liittyvistä tärkeistä kysymyksistä.

Aloitamme illan rippikoululaisten kanssa nuortentila Pirkolla klo 17. Yhteinen infotilaisuus rippikoululaisten sekä vanhempien kanssa Pispalan kirkon kirkkosalissa alkaa klo 18. Vanhemmat ovat tervetulleita kahville ennen infotilaisuuden alkamista klo 17.45 alkaen.

Riparin aikataulu

Rippikouluryhmän ensimmäinen tapaaminen
Ti 6.2.2023 klo 18.00-19.30 / Pispalan kirkon nuorten tila Pirkko

Rippikoululaisten Diakonia- ja lähetyspäivä
La 17.2. klo 10.00-12.00 / Pispalan kirkko

Rippikoulun Musiikki-ilta
To 22.2. klo 18.00-19.30 / Pispalan kirkko

Nuorten ilta ja -messu
Pe 8.3. klo 18.00-20.15 / Pispalan kirkon nuorten tila Pirkko

Osallistuminen messuun ja ryhmän yhteinen tapaaminen
Su 7.4. klo 11.00-13.00 / Pispalan kirkko

Rippikoulutapaaminen sekä rippikoululaisten ja vanhempien yhteinen ilta
Ti 4.6. klo 17.00-19.30 / Pispalan kirkko
klo 17 / Pirkko: Tapaaminen rippikoululaisten kanssa
klo 18 / Kirkontupa ja kirkkosali: Vanhemmat liittyvät joukkoon

Tutustuminen Tampereen tuomiokirkkoon sekä rippikoulutapaaminen
Ke 19.6. klo 11.00-13.00 / Tampereen tuomiokirkko
klo 11 Kirkon esittely
Klo 12 Viimeiset yhteiset valmistautumiset ennen leiriä

______________________________________________________________________________

Rippikoulun intensiivijakso
Rajalan leirikeskus 26.6.-3.7.2024

Konfirmaatioharjoitus
Pispalan kirkko keskiviikkona 3.7.2024 heti paluun jälkeen

Konfirmaatio
Pispalan kirkko lauantaina 6.7.2024 klo 12
Konfirmaatio kestää kaikkinensa maksimissaan 1,5 tuntia. Tämän jälkeen rippikoululaiset pääsevät siirtymään viettämään hyvin ansaitsemaansa juhlapäivää kotona.

Tiia
Tiia Karvinen, seurakuntapastori, Lielahden lähikirkko, vapaaehtoistyö tiia.karvinen@evl.fi p. 040 528 1963
Ryyppo-Prami Anne
Anne Ryyppö-Prami, johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja anne.ryyppo-prami@evl.fi p. 050 574 4923
Saarinen Risto
Risto Saarinen, nuorisotyönohjaaja risto.saarinen@evl.fi p. 040 631 2102

Riparin säännöt

Tutustuthan rippikoulun sääntöihin yhdessä huoltajasi kanssa.

Harjun rippikoulujen säännöt (pdf) (199.9 KB)

Osa hyväksyttyä rippikoulusuoritusta ovat ulkoläksyt:
  1. Kymmenen käskyä
  2. Herran siunaus
  3. Apostolinen uskontunnustus
  4. Isä meidän -rukous

Rippikoulussa tavoitellaan ennen kaikkea näiden keskeisten tekstien sisäistä ymmärtämistä. Ulkoa opeteltavat tekstit ovat osa sitä kokonaisuutta, jolla rippikoulu varustaa nuoria elämään kristittyinä maailmassa ja liittymään seurakunnan jumalanpalveluselämään.

Tietoa korvattavista tehtävistä lisätään tämän otsikon alle sen mukaan, kun tarvetta on. Kaikille, myös sinulle itsellesi on parhaaksi, että osallistut rippikoulumme tapaamisiin yhteisen aikataulun mukaisesti. Tee parhaasi, jotta tämä onnistuu!