Entä jos ...

… haluan kaverin kanssa samaan rippikouluun?

Ilmoittautumissivulla on ohje kaverikoodin käyttämiseen. Leirillä yleensä pääsee myös kaverin kanssa samaan huoneeseen. Kaverikoodin voi antaa yhdelle kaverille. Hänen kanssaan pääsee varmasti samaan ryhmään. Muut kaveritoiveet voi kirjoittaa ilmoittautumislomakkeelle. Niitä pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan. Huomioittehan silloin samat ryhmätoiveet.
  • Jos kaverisi ei ole tamperelainen, pääset ryhmään, johon ei-tamperelainen kaverisi pääsee. Kaverikoodi sitoo teidän ilmoittautumisenne yhteen ja ryhmä määräytyy ulkopaikkakuntalaisen mukaan. Koska tamperelaiset ovat etusijalla, muualta tuleva kaveri saattaa pudottaa molemmat pois  suosituimmista ryhmistä, koska niihin mahtuu yleensä vain tamperelaisia. Valitse siis mahdollisimman paljon ryhmätoiveita. Yleensä loppukesän ryhmiin jää tilaa.

… olen erityisopetuksessa tai minulla on oppimisen haasteita tai muita erityistarpeita?

Voit ilmoittautua pienryhmärippikouluun tai jos siltä tuntuu, mille tahansa riparille. Kirjoita tilanteesta ilmoittautumislomakkeen lisätieto-kohtiin tarkemmin, niin mietimme, miten rippikoulu on parasta ja mielekkäintä käydä.

… haluan mennä järjestön tai jokin muun kuin tamperelaisen seurakunnan rippileirille?

Sinun täytyy ilmoittautua rippikouluun myös meille Tampereelle. Täytä siis ilmoittautumislomake ja valitse ryhmätoiveiksi "Muualla rippikoulun käyvien Tampere-jaksoja". Rippikouluun sisältyvä alkujakso täytyy aina hoitaa omassa seurakunnassa.

… haluan vaihtaa ryhmää?

Ryhmää voi perustellusta syystä vaihtaa, jos toisessa ryhmässä on tilaa ja jos ryhmä ei ole kokoontunut vielä kovin monta kertaa. Kaikki ryhmävaihdot hoidetaan vain ja ainoastaan kasvatuksen toimistossa ja ryhmävaihtopyynnön on tultava sähköpostitse riparilaisen huoltajalta. Katso ohjeet Palveluehdoista.

… haluan peruuttaa ilmoittautumiseni?

Riparilaisen huoltajan on ilmoitettava peruutus sähköpostitse kasvatuksen toimistoon. Katso ohjeet Palveluehdoista.

… minua ei ole kastettu?

Kaste ei ole rippikoulun käymisen edellytys. Jos kuitenkin haluat liittyä rippikoulun aikana kirkon jäseneksi ja tulla konfirmoiduksi, sinut kastetaan. Tästä on hyvä keskustella oman riparin papin kanssa. Kasteen ajankohdan voi sopia riparipapin kanssa. Voit myös osallistua riparilaisten yhteiseen Aamukaste-tilaisuuteen.

Aamukaste-tilaisuus?

Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johon koko perhe vieraineen on tervetullut. Kastehetken jälkeen seurakunta tarjoaa juhlaväelle kakkukahvit. Lue lisää: tampereenrippikoulut.fi/rippikoululaisen_aamukaste

… en kuulu ev.lut. kirkkoon, mutta minut on kastettu?

Kirkkoon kuuluminen ei ole rippikoulun käymisen edellytys. Jos kuitenkin haluat tulla myös konfirmoiduksi, sinun täytyy olla kirkon jäsen. Tästä on hyvä keskustella oman riparin papin kanssa.

… olen vasta 14-vuotias?

Rippikouluun voi osallistua sinä vuonna, jona täyttää 15 vuotta. Jos olet aloittanut koulun jo 6-vuotiaana ja haluat luokkakavereittesi kanssa samana vuonna riparille, tai haluat jostain muusta syystä käydä riparin jo 14-vuotiaana, pyydä kotiseurakuntasi kirkkoherralta lupa osallistua rippikouluun ja lähetä saamasi lupa sähköpostitse osoitteeseen kasvatus.tampere@evl.fi.

… en ole tamperelainen?

Voit hakea Tampereen seurakuntien rippikouluihin, mutta etusijalla ovat tamperelaiset nuoret, joten voit päästä mukaan vain, jos paikkoja riittää. Varsinkin erityisrippikoulut ovat erittäin suosittuja, joten sinun tulee siis hakea myös oman kotiseurakuntasi rippikouluihin, ettet jää kokonaan riparipaikkaa vaille, jos Tampereen ryhmiin ei mahdu.

… kysymys koskee rahaa

Mitä riparit maksavat?

Päivärippikoulut ovat maksuttomia. Leirimaksu määräytyy leirijakson pituuden mukaan. Leirimaksu kattaa rippikoulun kustannuksista vain osan, loput katetaan kirkollisveroilla. Leirimaksut näkyvät rippikoululistassa.

Voiko leirimaksun maksaa osissa? Voiko saada pidemmän maksuajan?

Kyllä voi. Tästä on kuitenkin sovittava kasvatuksen toimiston kanssa. Katso ohjeet Palveluehdoista.

Voiko leirimaksusta saada huojennusta?

Kyllä voi. Katso ohjeet Palveluehdoista.

… olen unohtanut ilmoittautua ja ilmoittautumisaika on jo päättynyt.

Voit ilmoittautua vapaiksi jääneille paikoille jälki-ilmoittautumisessa 22.11.2024 alkaen. Tervetuloa mukaan!

… en pääse oman ryhmäni konfirmaatioon?

Ei hätää. Jos leirijaksoon on vielä aikaa, voit mahdollisesti vaihtaa ryhmää. Ota yhteyttä kasvatuksen toimistoon. Toinen vaihtoehto on, että osallistut jonkin toisen ryhmän konfirmaatioon. Sovi tästä oman ryhmäsi papin kanssa.

… urheilen paljon ja harjoitukset ovat juuri samaan aikaan rippikoulun kanssa.

Sovi asiasta oman ryhmäsi ohjaajien kanssa. Rippikoulun kesto on 80 tuntia, joten joudut jollain tavalla korvaamaan poissaolosi rippikouluryhmäsi tapaamisesta. Jos poissaolot osuvat leirijaksolle, parasta olisi vaihtaa sellaiseen ryhmään, jonka leirillä voit olla koko ajan.

Kannattaa asennoitua rippikouluun siten, että se on sinun elämässäsi ainutkertainen kokemus, joka ei milloinkaan tule toistumaan ja ne kokemukset, mitä rippikoulustasi yhdessä rippikoulukavereittesi kanssa saat, ovat korvaamattomia! Riparivuonna kannattaa siis priorisoida myös riparijuttuja.

… minulla on sateenkaarikysymyksiä.

Voit ottaa yhteyttä Kati Elorantaan, kati.eloranta@evl.fi.