Eteläisen kesäripari 36

...josta käytetään myös nimeä tuplaripari 36. Mahtavaa, että olet mukana tässä porukassa! Tältä sivulta löydät tarvitsemasi tiedon koskien tulevaa rippikoulua, kuten tapaamispäivämäärät, ulkoläksyt ja ohjaajien yhteystiedot. Voit olla aina yhteydessä ohjaajiin, kun sinulle tulee kysyttävää tai muuta tarvetta olla yhteydessä rippikoulun tiimoilta.

Tervetuloa rippikouluun nro 36!

...josta käytetään myös nimitystä tuplaripari 36. Mahtavaa, että olet tulossa mukaan! Tältä sivulta löydät kaiken oleellisen tiedon koskien tulevaa rippikoulua, kuten kevätjakson tapaamiset, ulkoläksyt ja ohjaajien yhteystiedot. Ole rohkeasti yhteydessä ohjaajiin kaikissa mieltä askarruttavissa asioissa ja kysymyksissä koskien rippikouluasi. Kevätjaksolle kuuluu tapaamisten lisäksi pari itsenäistä tehtävää, joista päivittyy tietoa alle.

Kevätjakson tapaamiset

15.2. klo 18-19 Vanhempainilta 1, Härmälän kirkko (Talvitie 26)

Vanhempainilta 1 niille, joiden sukunimen ensimmäinen kirjain on A-M

21.2. klo 18-19 Vanhempainilta 2, Härmälän kirkko (Talvitie 26)

Vanhempainilta 2 niille, joiden sukunimen ensimmäinen kirjain on N-Ö

Vanhempainiltoja järjestetään kaksi, joihin osallistuu rippikoululainen ja yksi huoltaja. Jos perheenne kalenteriin sopisi paremmin se päivä, mihin ette ole jaon mukaan tulossa, olkaa yhteydessä ohjaajiin niin voidaan tehdä järjestelyjä. (Jako ilmoitetaan päivämäärän perään pikapuoliin.)

6.3. klo 17-19 Rippikouluilta, Härmälän kirkko (Talvitie 26)

16.3. klo 13-16 Jumispäivä, Viinikan kirkko (Kaartotie 1)

17.3. klo 10-11 Messukäynti, Härmälän kirkko (Talvitie 26)

Pääsiäisen itsenäinen tehtävä: Käy jossakin seurakunnan tilaisuudessa (esim. pääsiäiskirkko, kiirastorstain iltamessu) 24.3. - 1.4. välisenä aikana. Tarkempi tehtävänanto päivittyy tänne kevään edetessä.

6.4. Lähetystehtävä ja riparilaulutilaisuus klo 17, Viinikan kirkko (Kaartotie 1)

12.4. klo 18-20 Nuorten iltamessu, Nekalan seurakuntatalo (Kuoppamäentie 23)

4.5. klo 10-16 Diakonia- ja kaveripäivä. Omat eväät mukaan. Härmälän kirkko (Talvitie 26)

18.5. klo 13-15 Hautausmaa-päivä, Kalevankankaan hautausmaa (Hautausmaankatu 5)

21.5. klo 18-19 Rippileiri ja konfirmaatio-info (paikalle rippikoululainen ja yksi huoltaja), Härmälän kirkko (Talvitie 26)

Korvaavien tehtävien palautus 17.6. mennessä.

24.6. - 1.7. Rippileiri, AitO-keskus (Kirjoniementie 15)

5.7. Konfirmaatioharjoitus Kalevan kirkolla. Konfirmaatioharjoitus alkaa klo 11 ja loppuu viimeistään klo 13.

6.7. Konfirmaatio, Kalevan kirkko (Liisanpuisto 1) klo 10. Konfirmaatiokuvaus tapahtuu kirkolla ennen konfirmaatiota klo 9.

Korvaavien tehtävien palautus on 17.6. mennessä.

Jumispäivän (16.3.) korvaava tehtävä. Avaa word-tiedosto ja tee siellä annetut kolme tehtävää. Tarkemmat ohjeet tekemisestä ja palautuksesta löytyy tiedostosta. Jumispäivän korvaava tehtävä 2024 (docx) (17.8 KB)

Messukäynnin (17.3.) ja Nuorten iltamessun (12.4.) korvaava tehtävä. Käy missä tahansa seurakunnan tilaisuudessa esim. messu ja ota sieltä selfie, jonka lähetät whatsappilla Mirtalle. Mainitse kuvatekstissä missä tilaisuudessa olit ja milloin.

Lähetyspäivän (16.4.) korvaava tehtävä. Avaa word-tiedosto ja tee siellä annetut kolme tehtävää. Tarkemmat ohjeet tekemisestä ja palautuksesta löytyy tiedostosta. Lähetysrastit 2024 (docx) (663.7 KB)

Kalevankangaskäynnin (18.5.) korvaava tehtävä. Avaa tiedosto ja lue sieltä ohjeet korvaavan tehtävän tekemiseksi. Kalevankankaan korvaava tehtävä 2024 (docx) (18.3 KB)

Koivisto-Pöntinen, Hanna
Hanna Koivisto-Pöntinen, Lastenohjaaja hanna.pontinen@evl.fi p. 040 804 8492
Rantavuori_Kahara_Soile
Soile Rantavuori-Kähärä, kappalainen Hervanta soile.rantavuori-kahara@evl.fi p. 050 577 1551

Kaikilla Eteläisen seurakunnan ripareilla on yhteiset säännöt.
Käymme kaikkia sääntöjä läpi ryhmän kanssa.
Säännöt voit ladata tästä:

Rippikoulujen yhteiset pelisäännöt (pdf) (330.2 KB)

Osa hyväksyttyä rippikoulusuoritusta ovat ulkoläksyt. Käytämme niitä paljon rippikoulumme aikana, joten ne tulevat varmasti tutuksi jokaiselle.

Rippikoulussa tavoitellaan ennen kaikkea näiden keskeisten tekstien sisäistä ymmärtämistä. Niiden ulkoa osaaminen ei tarkoita pakolla pänttäämistä. Ulkoa osaaminen voi olla esimerkiksi sitä, että osaa lausua uskontunnustuksen yhdessä muiden kanssa. Ulkoa opeteltavat tekstit ovat osa sitä kokonaisuutta, jolla rippikoulu varustaa nuoria elämään kristittyinä maailmassa ja liittymään seurakunnan jumalanpalveluselämään.

Apostolinen uskontunnustus

Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan

ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan  eläviä ja kuolleita

ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Kymmenen käskyä

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Isä meidän –rukous

Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Herran siunaus

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.