Nuoria makoilemassa nurmikolla. Osa pitää toisiaan reppuselässä.

Tervetuloa Viron riparille!

Mahtavaa, olet lähdössä riparille Viroon!

Rippikoulumme alkaa  maanantaina 11.3. klo18 Viinikan kirkossa. Ensimmäinen tapaaminen on tarkoitettu sekä rippikoululaisille että huoltajille. Käymme läpi rippikoulun koko ohjelman ja puhumme leirijaksosta Virossa. Tapaaminen on tärkeä, ja haluamme, että kaikista kodeista on myös huoltaja paikalla. Mikäli kumpikaan huoltaja ei pääse paikalle, sovimme erillisen tapaamisen.

Leirijaksomme on 10.-17.6. Virossa, noin 25km Tallinnasta Sakun leirikeskuksessa. Leirijakson vastuullisena matkanjärjestäjänä toimii Saarikoski Travels, joka hoitaa myös laskutuksen. Tarkempaa tietoa leiristä saatte ensimmäisessä tapaamisessa.

Konfirmaatiojuhlaa vietämme lauantaina 29.6. klo 12 Viinikan kirkossa.

Kaikki kevään tapaamiset on listattu alla. Merkitse ne jo nyt kalenteriin! Kaikki tapaamiset kuuluvat rippikouluun. Mikäli poissaoloja tulee, on ne korvattava.

Rippikoulu on once-in-a-lifetime juttu. Otetaan siitä siis yhdessä kaikki ilo irti!
Riparin aikana tutustumme yhdessä kristinuskon perusasioihin ja mietimme, mitä ne voisivat tarkoittaa meidän elämässämme. Samalla tutustumme toisiimme ja saamme mahdollisesti uusia kavereita. Aivan mainiota, että olet mukana!

Ajankohtaista juuri nyt

Leirille lähdetään jo ihan kohta!

Riparin aikataulu

Maanantaina 11.3. klo18-19.30 Viinikan kirkossa Riparin aloitus riparilaisille ja huoltajille

Lauantaina 13.4. klo13-16  Viinikan kirkossa Riparin opetuspäivä

Sunnuntaina 14.4. klo10-11.30 Viinikan kirkossa Osallistuminen jumalanpalvelukseen

Keskiviikkona 15.5. klo17-19.15 Nekalan seurakuntatalolla (Kuoppamäentie 23) Ryhmän oma tapaaminen ja osallistuminen nuortenmessuun

Maanantaina 27.5. klo18-19.30 Nekalan seurakuntatalolla Leiri-info riparilaisille ja huoltajille

Torstaina 6.6. klo14-17 Nekalan seurakuntatalolla Riparin ennakkopäivä

10.-17.6. Leiri Virossa

Perjantaina 28.6. klo11-12.30 Viinikan kirkossa Konfirmaatioharjoitus ja ryhmäkuvaus. Mahdollisuus myös yksityiskuviin.

Lauantaina 29.6. klo12 Viinikan kirkossa Konfirmaatio

Torstai 8.8. klo17-18.30 Nekalan seurakuntatalolla Leirimuistelut (vapaaehtoinen) Huom! Aika muuttunut

Pusa Maria
Maria Pusa, nuorisotyönohjaaja vv. 29.7.24-12.1.25 maria.pusa@evl.fi p. 050 550 4145
Seppanen Christian
Christian Seppänen, vs. johtava kappalainen christian.seppanen@evl.fi p. 040 1870559
Tuokko, Maria
Maria Tuokko, kanttori virkavapaalla maria.tuokko@evl.fi

Kaikilla Eteläisen seurakunnan ripareilla on yhteiset säännöt.
Käymme kaikkia sääntöjä läpi ensimmäisessä tapaamisessa.
Säännöt voit ladata tästä:

Rippikoulujen yhteiset pelisäännöt (pdf) (330.2 KB)

Ulkoläksyt

Apostolinen uskontunnustus

Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan

ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan  eläviä ja kuolleita

ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Kymmenen käskyä

1.   Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
     2.   Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä.
     3.   Pyhitä lepopäivä.
     4.   Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
     5.   Älä tapa.
     6.   Älä tee aviorikosta.
     7.   Älä varasta.
     8.   Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
     9.   Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
    10.  Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa, äläkä mitään, mikä   hänelle kuuluu.

Isä meidän –rukous

Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Herran siunaus

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

--------------------------------------------------------

Rippikoulussa tavoitellaan ennen kaikkea näiden keskeisten tekstien sisäistä ymmärtämistä. Niiden ulkoa osaaminen ei tarkoita pakolla pänttäämistä. Ulkoa osaaminen voi olla esimerkiksi sitä, että osaa lausua uskontunnustuksen yhdessä muiden kanssa. Ulkoa opeteltavat tekstit ovat osa sitä kokonaisuutta, jolla rippikoulu varustaa nuoria elämään kristittyinä maailmassa ja liittymään seurakunnan jumalanpalveluselämään.