12 Eteläisen City-ripari

Hei, olet päässyt mukaan Tampereen Eteläisen seurakunnan City-riparille! Huippua, että olet mukana poppoossa! Riparimme koostuu ennakkotapaamisista ja -tehtävistä sekä varsinaisesta rippikoulun kaupunkijaksosta 3. - 14.6. Tästä jaksosta kerromme tarkempaa infoa lähempänä kesää ja näille sivuille tulee myös päivityksiä, kun rippikoulu kevään mittaan etenee. Löydätte alta kevätjakson tapaamiset, ulkoläksyt ja ohjaajien yhteystiedot.

Tervetuloa riparille!

Alla olevien tapaamisten lisäksi saat itsellesi joulun sekä pääsiäisen ajalle omatoimisen tehtävän. Niistä tulee tänne tietoa lähiaikoina. Tullessasi paikalle tapaamisiin, sinun ei tarvitse ottaa mitään erityistä mukaan, ellei siitä erikseen mainita, riittää että tulet omana itsenäsi. Paikalle kannattaa saapua muutamaa minuuttia ennen, sillä mainittu kellonaika on tapahtuman aloitusaika. Ole rohkeasti kaikissa mieltä askarruttavissa asioissa ja kysymyksissä yhteydessä leirin ohjaajiin.

Kevään tapaamiset

22.1. klo 18-19 Vanhempainilta (paikalla olisi hyvä olla riparilainen ja ainakin yksi huoltaja), Härmälän kirkko (Talvitie 26)

19.2. klo 17-19 Ripari-ilta, Härmälän kirkko

9.3. klo 13-16 Jumispäivä, Viinikan kirkko (Kaartotie 1)

24.4. klo 18-20.30 Nuortenilta, Nekalan seurakuntatalo (Kuoppamäentie 23)

28.4. klo 10-11.30 Messukäynti, Härmälän kirkko

27.5. klo 17-19 Orientaatiopäivä, Härmälän kirkko

3. - 14.6. Riparin päiväleirijakso. Tarkempaa tietoa annetaan toukokuussa sähköpostiin lähetettävässä leirikirjeessä, sekä orientaatiopäivässä.

16.6. klo 10 Konfirmaatio Härmälän kirkossa. Rippikoululaiset paikalle klo 9. Ennen konfirmaatiota kirkolla on ryhmäkuvaus sekä albojen laitto ym. valmistelua.

Kevään itsenäiset tehtävät

Kevään tapaamisten lisäksi jokaiselle rippikoululaiselle kuuluu kaksi omalla ajalla suoritettavaa visiittiä seurakunnan toimintaan. Voit katsoa Eteläisen seurakunnan sivuilta tapahtumia ja katsoa, mikä sopii kalenteriisi. HUOM! Kun palautat tehtävän, kirjoitathan viestikenttään nimesi ja mihin ripariin kuulut. Muillakin ryhmillä on vastaavia tehtäviä, joten tämä tieto nopeuttaa sen merkkaamista ylös, että juuri sinä olet saat saanut tehtyä tehtävän palautuksen. Tarkemmat ohjeet visiiteistä alla:

Pääsiäisen ajan tapahtuma. Käy pääsiäisen aikaan jossain seurakunnan järjestämässä pääsiäisen ajan tapahtumassa. Kyseessä ei tarvitse olla jumalanpalvelus. Ota paikan päällä selfie työntekijän kanssa ja lähetä se Mirtalle, joko Whatsappilla tai tekstiviestillä kännykkään tai vaihtoehtoisesti sähköpostiin. Kirjoita lisäksi tekstinä vastaus seuraaviin kysymyksiin:

1. Missä tapahtumassa ja milloin kävit?
 2. Mikä tapahtumassa liittyi pääsiäiseen?

Palauta tehtävä 8.4. mennessä.

Jumalanpalvelus visiitti. Käy jossain Eteläisen seurakunnan jumalanpalveluksessa, ota siellä selfie työntekijän kanssa (esim. pappi) ja lähetä kuva Mirtalle, joko kännykkään Whatsappilla tai tekstiviestillä tai sähköpostiin.
Kirjoita tekstinä lisäksi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1. Missä  ja milloin kävit jumalanpalveluksessa?
2. Mikä asia jäi päällimmäisenä mieleen sinulle jumalanpalveluksesta?
3. Mistä saarnassa puhuttiin?

Palauta tehtävä 30.4. mennessä.

Jumispäivän korvausmahdollisuus 13.4.

Jumispäivä on mahdollista korvata klo 13-16, Viinikan kirkolla. Päivässä kierrämme rasteja, joilla opimme jumalanpalveluksesta ja ehtoollisesta. Vaihtoehtoisista korvaavista tehtävistä ilmoitetaan pian. Paikalle saapumisesta ei tarvitse ilmoittaa etukäteen.

Jussi Houttu, oppilaitospastori TAMK & POLAMK jussi.houttu@evl.fi p. 040 804 8403

Tampereen seurakuntien rippikouluissa opetellaan ulkoa muutama aivan keskeinen asia. Menneiden vuosien suuret ulkoläksymäärät ovat supistuneet näihin aivan ydinjuttuihin, joiden ulkoa opetteleminen on edelleen erittäin perusteltua rippikoulussa.

Ulkoläksyt löydät alta:

1. Herran siunaus

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen. (4. Moos. 6:24-26)

2. Kymmenen käskyä

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

3. Uskontunnustus

Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä,

syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana,

ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan,

pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

4. Isä meidän

Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä

meidän jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,

jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Äläkä saata meitä kiusaukseen,

vaan päästä meidät pahasta.

Kevätjakson tapaamiset ovat tärkeä osa rippikoulua, joten pyri aina olemaan paikalla. Jos joudut olemaan joltain tapaamiskerralta pois esim. sairastumisen takia, ilmoita siitä ohjaajalle. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan rippikoulun opettajien kanssa.

Kevätjakson itsenäisten tehtävien korvaamisesta päivitetään ohjeet näille nettisivuille, kun varsinaisen tehtävän palautuspäivä on umpeutunut.